Enduro Lastik Tipleri

Yol ve arazi enduro lastiklerinin farklarını resimlerle anlatalım. En önce en kral lastik örneği verelim: En baba enduro lastikleri :
  • Metzeler Six Days
  • Pirelli Scorpion Pro
Kabaca şöyle gözüküyorlar:




Lastik çeşitler çok fazla. Hamuruna göre sert var yumuşak var, zemine göre kum/çamur/kaya/toprak var. Üstüne üstlük lastik basıncı da başlı başına lastiğin halini değiştiriyor. Hele hele yumuşak ve kaliteli lastik için üretim tarihi de çok öneml. Karar vermek için üreticilerin modellerine bakmak lazım. Fakat ülkemizde de çok sınırlı sayıda model var. Yine de özetleyelim.

Brigdestone modelleri

Çamur/Yumuşak Zemin:


Toprak/Orta-sert  :


 Kaya/Sert Zemin :

Sertlik tablosu aşağıda görülebilir. Seyrek dişli modeller kuma ve çamura daha uygun. Dişlerin arası açık olmalı ki çamuru atabilsin. Sert zeminde ise dişler sık olmalı ki düşük basınç ile kayalara ve asfalta tutunabilsin. Fakat dişler büyük olmalı ki, taşlar dişleri kırmasın. Her ikisinin ortasındaki toprak zemin ise bol ve küçük dişe ihtiyaç duyuyor. Hamurun yumuşaklığı ise cebinizdeki paraya bağlı.

Metzeler Modelleri :

Metzeler enduro lastiği deyince Karoo veya Enduro 3 akla gelebilir. Metzelerin 1000 cc büyük yol endurolarının lastikleri ile motorkros/enduro lastikleri karşılaştırılamaz bile. Şu fotoğrafta açıkça gözükmekte ki, en baba tur endurosu lastiği denilen Karoo, gerçek enduro lastiği yanında yol lastiği gibi kalmakt.



Karoo T : tur için olan Karoo. (İbret için buraya kondu) O dişler çamurda gitmezzzz !
Karoo : Karoo işte
MCE 6 days : Enduro yarış lastiği,
MC 4  : Motokros yumuşak/orta zemin lastiği
 
 Birde Metzeler Enduro 3 serisi var. Bu aslında 600 cc yol enduroları için tasarlanan birşey ve çok güzel lastik, fakat off-road'a gelmez tabi. Yine de trafikte sürülmek istene bir CRF450 için mümkün bir seçenek olabilir. Motordan anlayanlar biraz gülümseyerek bakarlar ama olsun.
Yani işin özeti Metzeler modellerinden sadece MCE Six Days ve diğer MC serisi enduro lastiği olabilir. Onun dışında Karoo serisi ve Enduro 3 serisi yol ve tur işleri için uygunlar. Lasitk desenlerinden anlaşıabilir. Metzeler'in lastik modellerine tekrar bir bakın : https://www.metzeler.com/site/us/products/tyres-catalogue.html


Hastası olduğumuz lastiklerden "Metzeler 6 Days Extreme" lastiğinin bir de "Metzeler 6 Days Extreme Hard" versiyonu sadece ön lastik için var. Dişlerinin dipleri biraz daha kuvvetlendirilmiş, böylece sert zemin frenlemelerinde dişlerde kopma daha az oluyor. Bu modelin diş aralığı biraz daha dar, böylece zemine daha fazla alan ile basabiliyor.  Dişlerin uçlarındaki V-yarıklar daha iyi frenleme için eklenmiş, ki bu normal modelde yok. Her zamanki 90/90-21 ölçüsünde olan lastik, yan dişlerin kopup kırılmasından muzdarip kardeşlerimize hitap ediyor.
"Hard" versiyonunun dişleri :


Normal modelin dişleri :



Normali ABD'de $80 civarı, "hard" olanı $90 civarı. Hayrını görelim. Kriz zamanları gariban enduroculukta öne iyi lastik, arkaya kötü lastik takalım olayında yeni bir boyut. Değer mi? Değer !

Sarf malzemesi yazısından bir kopyala yapışıtır yapıp diğer lastik modellerine bakalım :

Pirelli Modelleri

Pirelli'nin modelleri çok tabi. Bazılarından bahsedelim. Ön lastik en önemli sarf malzemesi.  O yüzden lastikleri ön ve arka diye ayrı ayrı inceleyelim.  Motorun hissi, dönüşü, frenlemesi herşey ön lastikle ilgili.   Özellikle ön lastiğiniz her zaman en kaliteli olsun ve asla eski olmasın. İyi bir ön lastik düşmelerinizin sayısını onda bire indirecektir!  Parasını sonuna kadar hak eden tek parça!

Pirelli Scorpion Pro (Hastasıyız):  Hiçbir zeminde bundan daha iyi bir lastik olamaz.



Lastik yarı diş ömrüne gelince söküp ters çeviriyorsunuz, bir süre daha iyi lastik oluyor.
Pirelli Scorpion Pro Arka: Ömrüne göre pahalı, ama baba lastik:


Hemen karşılaitırmak için Metzeler MCE Six Days (Scorpion Pro'nun muadili) fotoğrafı koyalım .  Çok kaliteli, ama kısa ömürlü :

 Pirelli MT21: Asfalt ve köy yollarında iyi, ama sert offroad'a gelmiyor.  Asfaltta orta ömürlü.Metzeler Enduro 3'ten daha offroad karakterli.

 Mitas 
 
Mitas C-18 :gariban binicinin lastiği.  Bitmeyen lastik.  Bu lastik cok sert ve aslında bazı çamurlu zeminlerde ve kumda eğer yeniyse diğerlerinden daha bile iyi denebilir.  Ayrıca çok sert olduğu için yarı ömrüne geldikten sonra dişleri sabit kalıyor ve bütün sene aynı şekilde kalıyor.  Sezon ortasında ters çevirip kullanmaya devam edebileceğiniz, diğerlerinin 3'te 2'si bazen de yarı fiyata bir lastik.