Makul Yedek Parça ve Sarf

Hem bütçenize ve hem sürüş tarzınıza uygun yedek parça ve sarf malzemeleri kullanın.  Burada hobi binicileri için uygun seviyede olduğunu düşündüğümüz görüşlerimiz var.

Yedek parça motorun markasına göre değişik yollardan çözülüyor. Genelde Japon markalarının yedek parçaları Avrupa markalarına göre biraz daha pahalı olur. Fakat biliriz ki Japon motorları daha az parça kırarlar. KTM'nin yedek parça fiyatları çok makul mesela.

Yurt Dışından Parça Getirme

Bu çok ince bir konu. Eğer yağ filtresi, hava filtresi, teker rulmanı vs. gibi sarf parçalarına ihtiyacınız varsa Türkiye'deki distribötürden ve eşdeğer parçalardan almak daha mantıklı. Servisinizden temin edebilirsiniz. Büyük parçalarda ise (Silindir, krank, dişli ...) dışarıdan almak mümkünse %30 civarında daha ucuza yurtdışından parça temin edebiliriniz.  Bir de orta büyüklükteki tamiratlar var (Piston, sekman, sübap).  Bunları yurt dışından getirmeye kalkınca aradaki fiyat farkı uğraşınıza değmeyebilir. Bir enduro için piston 50 dolar civarı. Bunun kargosu vs. gibi şeyleri ekleyince yurt dışından getirmek %10 - %15 civarı kar ettiriyor. Bu değerler genelde böyle, ve içerideki satıcılar da zaten kendi kendilerine karlarını buna göre ayarlıyorlar.

Bilinen internet mağazaları

Buraya çok sıklıkla kullanılan parçacıları yazalım:

http://www.bike-parts.fr/
Bu site Fransa'da, kapsamlı bir Honda yedek parça dükkanı. Diğer markalar da bulunuyor. Posta gümrüğünden parçanızı alabilirsiniz.

https://www.motorcycle-superstore.com/
Burası ABD'de.  Kargo işini halledebilirseniz bütün markalar için parçalar var.

http://www.rockymountainatvmc.com
Burası da ABD'de. Güzel parçalar var.


Ön Lastik

Ön lastik en önemli sarf malzemesi.  O yüzden lastikleri ön ve arka diye ayrı ayrı inceleyelim.  Motorun hissi, dönüşü, frenlemesi herşey ön lastikle ilgili.   Özellikle ön lastiğiniz her zaman en kaliteli olsun ve asla eski olmasın. İyi bir ön lastik düşmelerinizin sayısını onda bire indirecektir!  Parasını sonuna kadar hak eden tek parça!

Pirelli Scorpion Pro (Hastasıyız):  Hiçbir zeminde bundan daha iyi bir lastik olamaz.



Arka Lastik

Burada seçeneklerimiz küçük bütçemize göre daha fazla.  Maalesef ne kadar pahalı olursa lastik o kadar keyif veriyor ama çabuk bitiyor, ucuz lastik de bir yıl tepe tepe kullanılıyor.   Lastik yarı diş ömrüne gelince söküp ters çeviriyorsunuz, bir süre daha iyi lastik oluyor.

Scorpion Pro Arka: Ömrüne göre pahalı, ama baba lastik


 Pirelli MT21: Asfalt ve köy yollarında iyi, ama sert offroad'a gelmiyor.  Asfaltta orta ömürlü.
Metzeler MCE Six Days: Scorpion Pro'nun muadili.  Çok kaliteli, ama kısa ömürlü.

Mitas C-18 :gariban binicinin lastiği.  Bitmeyen lastik.  Bu lastik cok sert ve aslında bazı çamurlu zeminlerde ve kumda eğer yeniyse diğerlerinden daha bile iyi denebilir.  Ayrıca çok sert olduğu için yarı ömrüne geldikten sonra dişleri sabit kalıyor ve bütün sene aynı şekilde kalıyor.  Sezon ortasında ters çevirip kullanmaya devam edebileceğiniz, diğerlerinin 3'te 2'si bazen de yarı fiyata bir lastik.




Zincir

Zincir olarak kilitsiz, sürekli zincir kullanılmasını tavsiye eder kitaplar.  Bunun kısmi bir sebebi zincir kopması durumunda batıda bu şirketlerin ciddi tazminat ödeyecek olmalarıdır.  Garantili olmakla birlikte böyle bir zinciri söküp takmak arka çatalı sökmeyi gerektiriyor ve işçilik ücreti arttıyor.  Onun yerine baklalarına göre alıp birleşme yerinden perçin basan aletlerden de alabilirsiniz.  Öte yandan yıllardır kilitli (kilit sekmanlı) zincir kullanan, kilit baklasının sekmanını doğru takan, başına birşey gelmeyen insanlar biliyoruz.  Eğer ne yaptığınızı biliyorsanız, kilitli ve düşük maliyetli zincir kullanınız.

Zincir boyutları bakla uzunluklarına göre 480, 520, 530 diye zincir üzerinde yazar.  Dünya markası Renthal vs. gibi pahalı zincirler yerine o-ring'li sanayi zincirleri kullanabilirsiniz.  Denedik gördük, hem 3'te bir fiyatına, hem aynı ömre sahip zincirler.  Yeter ki her binişten sonra düzenli yağlayıp temiz tutun.  Tuzlu topraklı bırakmayın.

Yağ
Denedik gördük ki marka yağ gibisi yok.  En kaliteli, sentetik veya yarı sentetik motosiklet yağı kullanın. Otomobil motor yağı ve katkı maddesi kullanmayın.  Yağınızı kullanım tarzınıza göre 2 binişte veya 4 binişte bir değiştirin.  İki yağ değişiminde bir yağ filtrenizi değiştirin.  Özellikle yağ ile ilgili ürünlerde cimri olmayın.  Motorun ömrünü uzatarak yedek parçada çok tasarruf sağlayacaktır.  Yağ değiştirme işçiliğini hafife almayın, ciddiyetle yapın veya yaptırın.


Aftermarket Parçalar : "Sıradan Vatandaşın Modifiye Dünyası"

Gidon
Gidonlar düşünce yamulur.  Düzeltirsiniz, yine yamulur.  Çok sağlam  en kaliteli gidonu alırsınız, bu sefer gidon yamulmaz, ama bağlantılı olduğu parça yamulur.  Bir gidon yükselticisi ara parça kullanırsanız bu ucuz ara parçayı harcaya harcaya bu sorunu aşabilirsiniz.  Bunun bir doğrusu yok, ucuz ve kaliteli gidon daha yapılmadı.  Birçok marka gidonlar (Renthal, O'neal, Acerbis) kaliteli ve geometrileri çok güzel. Deneyerek vücudunuza uygun olanını bulabilirsiniz.

Aluminyum Dünyası
Bu motor işinde bir ara hepimizin parayı çarçur etme dönemi oluyor.  Turuncu yağ kapakları, plastik orijinal yerine aluminyum fren diski koruyucusu (plastik olan yamulunca diski bozamaz, aluminyum olan tam hasar versin diye :) ) bunlara örnekler.  Kesinlikle gereksiz parçalardır.  Motor bünyesi sonradan takılan şeyleri pek kaldırmaz.  2 haftaya hepsi düşerler.